Verktyg och metoder
Indikatoranalys är ett kraftfullt verktyg för att snabbt
och effektivt
identifiera förbättringsområden för ekonomiskt hållbar tillväxt hos företag.
Nyckeln är en webbaserad enkät för verksamhetsanalys där företag tillsammans
med sina medarbetare utvärderar sig själva utifrån väl beprövade
ledningsprinciper för kvalitets- miljö och innovationsledning.
TillväxtAllsvenskan är ett unikt och användarvänligt
verktyg
för avancerade tillväxtanalyser av små och medelstora företag och
företagsdynamiken i en kommun, ett län eller en bransch. Med historiska
bakgrundsfakta finner du företagen som växer, står stilla eller går bakåt.
Du kan själv ange tillväxtperiod och olika tillväxtvillkor för den målgrupp
av företag som du söker. TillväxtAllsvenskan.se är den snabbaste vägen att
hitta din målgrupp.
The Business Model Canvas. En affärsmodell är ett
konceptuellt verktyg som innehåller en uppsättning element och deras
relationer som kan användas för att uttrycka affärslogik i ett visst
företag. ”The Business Model Canvas” och det interaktivt verktyg
Strategyzer.com som har utvecklats av ”gurun” på affärsmodeller Alexander
Osterwalder, kan med fördel användas i workshops med företag.
The Innovation Radar©. Är ett webbaserat verktyg som
utvecklats av forskare vid Kellogg School of Management. Med en värdebaserad
syn länkas innovation till kundvärde. Verktyget utgår ifrån fyra dimensioner
av innovation - Erbjudandeorienterade(VAD), Kundorienterade(VEM),
Driftorienterade (HUR), och Nätverksorienterade (VAR). En förenklad modell
på samma tema anpassade till små och medelstora företag finns i verktyget
Indikatoranalys.
|